Přestavba TATRA 815 VT na hasičský speciál pro Turkovické hasiče
Vážení příznivci Turkovických hasičů, na následujících řádcích bychom vám rádi představili náš nový projekt, který naší jednotce otevře nové možnosti, jak vám být ještě víc nápomocni.
Pro ty, co nás tak dobře neznají, mi dovolte krátké představení:
Jsme Sbor dobrovolných hasičů Turkovice a pro našeho zřizovatele, obec Ondřejov, zajišťujeme hasičskou výjezdovou jednotku, která je z pohledu Integrovaného záchranného systému České republiky zařazena jako jednotka JPO III/1.
V současné době naše jednotka aktivně využívá tři výjezdová vozidla:
-
- Osobní VW Transporter T5 předurčený pro dopravu členů jednotky
- Velkokapacitní cisterna Tatra 815 6×6 s objemem vody 18m³
- Prvovýjezdový Škoda 706 RTHP CAS25 lidově nazývaný „Trambus“
A právě třetí zmiňovaný „trambus“ už u nás slouží více jak 18 let. Proto jsme se rozhodli propustit ho z našich služeb a umožnit mu odchod ho hasičského důchodu. Však je to taky už pán v letech a posledních 42 let nedělá nic jiného než pomáhá tam, kde je ho potřeba.
Chytré Turkovické hlavy se daly dohromady a vymyslely plán, jak toto vozidlo nahradit za něco více spolehlivého a pro naši jednotku vhodnějšího. Jako nejvýhodnější nám vyšla vojenská Tatra 815 8×8 na vojenském podvozku. Slovo dalo slovo a započala nesmírně náročná cesta k získání tohoto vozidla. Sbor jsme malý, ne moc bohatý a tak jediná varianta byla bezúplatný převod od armády České republiky. To se nám také díky vytrvalému členovi, který strávil stovky hodiny v žádostech a jednáních povedlo a po více jak 10ti letech nám armáda bezplatně věnovala naše vysněné vozidlo značky TATRA 815 8x8VT.
A proč jsme se vlastně rozhodli pro tento podvozek a ne třeba po tak oblíbenou Scanii nebo Mercedes? Důvodů je hned několik a tak se pokusíme vám je trochu popsat.
Vzhledem k našemu místu působení, kde o rovinku nezakopnete, jsme potřebovali podvozek s velmi dobrou prostupností terénem a současně i brodivostí. Však taky náš hasební obvod je od řeky Sázavy v Poddubí, až po kopec Pecný v Ondřejově. Často také zasahujeme v lesích a na polích a tak námi požadovaný objem 8 000 litrů vody je minimum co potřebujeme. Jako další parametr je silný vyprošťovací naviják, který má Tatra již zabudovaný v rámu a my díky tomu, že jej máme na „trambusu“, víme, jak dobrý to je pomocník při vytahování zapadlých autobusů a kamionů v zimních měsících. Další výhodou je velká kabina pro posádku, kam se „pohodlně“ vleze i 6 urostlých hasičů. No a v neposlední řadě je potřeba do auta doslova nacpat spoustu nejrůznějšího materiálu a vybavení. Od obyčejné lopaty přes spoustu hadic a proudnic, až po hydraulické vyprošťovací zařízení.
Taky se Vám představa osmikolové Tatry co projede všude a uveze všechno líbí, jako nám? Bohužel to není tak jednoduché a aby tento největší projekt v historii našeho sboru ožil je před námi ještě dlouhá cesta. My ale neleníme a už teď plánujeme s čím na autě začít.
ETAPA 1 – Zapsání Tatry do civilního registru vozidel
A tak začala první etapa a to zapsání do civilního registru vozidel. Kdo kdy přihlašoval osobák tak ví co je s tím starostí. Nám se to ale podařilo a tím byl vozidlu přidělen Technický průkaz a SPZ.
ETAPA 2 – Přestavba vozidla na cisternu
Tato etapa byla pro nás už trochu zábavnější. Povedlo se nám na chvilku zahlédnou alespoň vzdáleně jak bude naše auto vypadat. Ale o tom až později. Pojďme si hezky popořádku popsat, co bylo vše potřeba udělat pro přestavbu na cisternovou automobilovou stříkačku neboli CAS. V první řadě je potřeba zdůraznit, že vojáci a hasiči nepoužívají stejná barevná označení pro svoje vozidla. Museli jsme tedy ze zeleného udělat červené. Stříkání barvy si ještě užijeme a než vše olepovat a obalovat tak nás napadla auto folie. A výsledek byl nad očekávání pěkný! Kabina je tedy červená ale co dál… My jsme sbor mazaný a už v roce 2019 jsme za příjemný peníz koupili od hasičů z Malých Svatoňovic použitou nástavbu z CAS 32. Tu jsme tedy namontovali na rám naší TATRY. Zbylo nám ale za kabinou trochu místa a nechat to nevyužité jsme nechtěli. Naštěstí tam perfektně pasuje hydraulická ruka která nám zase o něco víc rozšíří pole působnosti. S takto hotovým vozidlem jsme se vydali na přestavbovou technickou. Nyní máme vozidlo přestavěno na TATRA 815 8×8 CAS 32
ETAPA 3 – Rekonstrukce podvozku a kabiny
Tady je potřeba podotknout, že ani naše nová TATRA není žádná mladice a už má taky něco za sebou. Pokud chceme, aby nám dlouho sloužila, tak i ona si zaslouží jistou omlazovací kůru. Jako další krok nás tedy čeká oprava podvozku a kabiny. To aby to s námi nedrncalo. A jak to tak bývá u těchto aut, tak začneme rovnou u pérování. To si zažilo své v dobách kdy sloužilo u armády a tak je potřeba vyměnit unavená listová pera za nová. Aby nás nezklamaly brzdy, tak pěkně vyměníme všechny hadice a hadičky, zkontrolujeme brzdové obložení na každém kole a pak to pěkně necháme společně i s kabinou opískovat specializovanou firmou. Až se dokončí pískování, tak se celý podvozek ošetří speciální barvou a choulostivá místa se ochrání proti hoření, tak jak to mají moderní tatrovácké podvozky. Na kabinu použijeme osvědčenou barvu od společnosti Synpo, která zdobí už dva naše vozy a je v odstínu červené s kódovým označením OS 3117.
Zde bych rád ještě jednou poděkoval za celý náš sbor našim podporovatelům v anketě dobrovolní hasiči roku 2020. Jen díky Vašim hlasů jsme v této anketě zvítězili a finanční výhra 80 000 Kč nám dovolí tuto etapu bez problémů a včas realizovat.